TOU
Edustus N, Naisten Ykkönen

P-Iirot - VJS  2 - 1

Rauma, Äijänsuo stadion TN

Naiset hankkivat odotetun kauden avausvoittonsa

Tiukan kamppailun tuloksena Pallo-Iirot vie 2-1 voiton VJS:stä. Buena Vista stadionilla juhlitaan myös muissa kuin äitienpäivän merkeissä.

Yleisömäärä: 102

Klo 18 tuomari vihelsi pilliinsä Äijänsuolla ja Naisten ykkösen jumbokamppailu alkoi. Aluksi näytti, että VJS aloitti pelin vahvasti kulmapotkulla, mutta vain kuuden minuutin kohdalla Helmiina Luoma pääsi jo tykittämään kotijoukkueen 1-0 johtoon komealla vedolla vasempaan alanurkkaan. Mainitsemisen arvoista on Maija Kartan hieno esityö ja pystypallo Luomalle. VJS ei maalista lannistunut, vaan joukkue aloitti painostamisen, minkä johdosta vantaalaiset saivat kulmia ja vetopaikkoja. Tulos ei kuitenkaan muuttunut näiden seurauksena. Noin 17’ kohdalla myös Iirot saivat ensimmäisen kulmapotkunsa, josta saatiin lupaavaan näköinen jatkotilanne. Maalia ei silti syntynyt.

Lyhyen vantaalaisten hallitsemisjakson jälkeen Iirot pääsivät jälleen hyville paikoille. Vastustajan puolustus ei kuitenkaan murtunut. 36’ paikkeilla tapahtui ensimmäinen pelaajavaihto. Pallo-Iiroilta kentälle saapui Viivi Valpola ja kentältä poistui Karolina Rehn. Mitään merkittävää ei tapahtunut ensimmäisen puoliskon lopussa, eli puoliajalle siirryttiin 1-0 tilanteessa. Puoliajalla molemmat joukkueet suorittivat vaihtoja. Iiroilta kentälle tuli Elli Saimo ja Riina Rauva. Kentältä poistui avausmaalin tehnyt Luoma ja kapteeni Saara Laaksonen.

Toinen puolisko lähti kotijoukkueen kannalta heikosti käyntiin. VJS pääsi heti vetopaikoille ja 1-1 tasoitusmaali syntyi pelikellon näyttäessä 48 minuuttia. Helmi Kumpulainen sai ilmasta vedettyä pallon maalivahti Saga Helkelän ohi. Maalin jälkeen alkoi Iirojen hallintajakso, jonka aikana syntyi vetoja ja yksi kulmapotku. Hallintajakson loppupuolella kotijoukkueen Inka Kainulainen pääsi puolittaiseen läpiajoon, jonka seurauksena syntyi kulmapotku. Keskitys oli tähänastisista paras, muttei riittävä maalintekoon. Samalla VJS suoritti vaihtoja.

68 minuutin kohdalla Pallo-Iirot tekivät lisää pelaajavaihtoja, kun kentälle otettiin Peppi Sorsakivi ja kentältä poistui aikaisemmin kentälle tullut Valpola. Muutama minuutti vaihtojen jälkeen VJS pääsi painostamaan muutamalla kulmapotkulla, jotka purettiin Pallo-Iirojen puolustuksen toimesta. Hetken päästä vastustaja otti varoituksen Eveliina Hannulan hyökkäyksen jälkeen. Noin 77’ paikkeilla vantaalaisten maalivahti jäi kentän pintaan ja oli siinä muutaman minuutin ennen kuin pystyi jatkamaan peliä.

Kotijoukkue suoritti viimeiset pelaajavaihtonsa. Kentältä poistui Kainulainen ja kentälle saapui Sanni Nurminen. Tämän jälkeen Äijänsuo repesi riemuun, kun vaihdon myötä Pallo-Iirot siirtyivät 2-1 johtoon. Maalintekijänä oli Katarina Maikola, joka onnistui katkomaan maalivahdin syötön puolustajalle ja pääsi vetämään lähes tyhjään maaliin. Loppupeli oli enimmäkseen VJS:n hallinnan alaista sekavaista peliä. Lopulta tuomari vihelsi pelin päättyneeksi ja naiset saivat odotetun avausvoittonsa.

Ottelun pelaaja ja ratkaisumaalin tekijä Katarina Maikola haastattelussa.

Maikola kertoo lyhyesti ja ytimekkäästi fiiliksistään voiton jälkeen.

- Hyvä fiilis. Onnellinen joukkueen puolesta ja tästä on suunta vain ylöspäin.

Pelin loppupuolella Maikola pääsi vetämään ratkaisumaalin ja tuomaan tärkeät pisteet kotiin. Hienosta maalista huolimatta hän uskoo myös tuurin olleen osatekijänä.

- Kyllä se oli vähän tuuristakin, että vastustaja syötti sen mulle jalkaan, mutta onneksi mä sain sen sinne maaliin asti.

Joukkue pyrkii nyt jatkamaan syntynyttä voittoputkeaan.

- Tavoite olisi tottakai voittaa. Treeniä vaan kovempaa ja joukkuehenkeä ylöspäin.