HEI
Edustus M, Kakkonen

P-Iirot - VJS  2 - 1

Miehet pitivät päät kylminä ja pisteet Raumalla

Miehet pysyivät voittamattomina kotikentällä. Kortit viuhuivat jälleen tiuhaan tahtiin.

Yleisömäärä: 489

Kauden ennätysyleisö pääsi todistamaan Pallo-Iirojen paluuta voittojen tielle kotikentällä. Ensimmäinen kaikkiaan 13 kortista nousi VJS:n Tuomas Koposelle, joka pisti takaisin avaukseen palanneen Aaro Salosen maihin sääntöjen vastaisesti. Vain kaksi minuuttia myöhemmin myös Kevin Nurmi sai tuijottaa keltalappua. Vaikka peli etenikin pitkälti kotijoukkueen pallonhallinnalla, ei kumpikaan joukkueista päässyt nautiskelemaan aivan huippupaikoilla. Sellainen nähtiin kuitenkin 36' kohdalla, kun kulmapotkun jälkitilanteessa pallo pyöri Juuso Aallon jalkaan. Aalto itselleen ominaisesti haastoi ennakkoluulottomasti boksiin, jossa keskikenttäpelaaja kampattiin nurin ja pallo vietiin 11 metriin. Kuten niin useasti viime vuosina, Elias Ahde asteli pallon taakse, eikä erehtynyt pilkulta, vaan painoi pallon vastustamattomasti alakulmaan ja nosti samalla Iirot 1-0 johtoon.

Avausmaalista ei ehtinyt mennä paria minuuttia kauempaa, kun ottelussa alkoi todenteolla tapahtua. Ensin Ahde paukutteli VJS-maalin ylärimaa Oliver Revon mainiosta boksin läpäisevästä syötöstä. Sen jälkeen Matias Syrjäläinen rikkoi keltaisen arvoisesti Aaltoa, liukuessaan napit edellä taistelupalloon. Tätä ennen erotuomari oli jo varoittanut Syrjäläistä suunsoitosta, ja purnaamisen jatkuessa nousi myös toinen keltainen ja sen perään punainen kortti ja kentältäpoisto. Tähän reagoi rajusti vierasjoukkueen penkki, jossa keltaista saivatkin katsella seuraavaksi niin joukkueen päävalmentaja Tommi Ekmark, kuin maalivahtivalmentaja Ayoze Mentado. Mentado ei saanut tämänkään jälkeen pidettyä suutaan kiinni, jonka johdosta tilanteesta jo pois päin kävelemässä ollut erotuomari kääntyi kannoillaan ja nosti valmentajalle toisen keltaisen. Näin ollen myös VJS:n maalivahtivalmentajan loppupeli sujui katsomon puolella. Pian tämän jälkeen päästiin tunteita viilentämään puoliajalle, johon siis siirryttiin kotijoukkueen 1-0 johdossa.

Toisen puoliskon alkuun tarjosi VJS heti shokkihoitoa Pallo-Iiroille. Jo 2. puoliajan toisella peliminuutilla Nurmi riisti pallon Aleksi Arvelalta boksin rajalla ja syötti alaspäin Aaro Nyholmille, joka veti pallon maalin kattoon vantaalaisten riemuksi. Lisää jobinpostia toivat seuraavat kymmenen minuuttia, kun ensiksi varoitus nousi Aallolle, sen jälkeen Mikko Jalkaselle ja viimeiseksi vielä Matias Babbille. Iirot ei tästä kuitenkaan lannistunut, vaan iski itsensä uudestaan johtoon 64'. Salonen pääsi kääntämään maalin edestä Jalkasen syötöstä suoraan verkon perukoille, iskien kauden avausmaalinsa. Maalin jälkeen Pallo-Iirot suoritti ensimmäisen vaihtonsa, kun Repo vaihtui Veeti Pohtioon.

Pirteästi koko ottelussa esiintynyt Aalto pääsi jälleen kokeilemaan saksipotkua, kun reipas vartti ennen varsinaisen peliajan päättymistä Iirojen kulmapotku napsahti suoraan Aallolle, jota kukaan ei seurannut kulmatilanteessa. Kauden komeinta maalia ei tästä kuitenkaan nähty, sillä veto ei maalia kohti suuntautunut, vaan suuntautui sivuverkkoon. Näin ollen kaksi minuuttia myöhemmin Aalto joutui poistumaan vaihtoon maaleitta, sillä sekä keskikenttäpelaajan että Matias Babbin iltapuhde tuli täyteen. Kentälle heidän tilalleen tulivat Otto Ohvo ja Markus Babb.

Viimeisen vaihtonsa Pallo-Iirot suoritti ajassa 87', Salosen vaihtuessa Miro Honkaniemeen. Sydämentykytyksiä aiheutui vielä viimeisilläkin minuuteilla kotiyleisölle, sillä vain minuutti ennen varsinaisen peliajan päättymistä oli Nurmi karkaamassa maalintekoon raumalaistoppareiden välistä. Jami Halminen huomasi tilanteen kuitenkin viime tipassa, ja väänsi pallon väljemmille vesille. Ottelun viimeiseksi tilastomerkinnäksi jäi juurikin Nurmen toinen keltainen kortti, joka johti jo kolmanteen VJS:läisen kentältäpoistoon.

Kuumasta pelistä huolimatta raumalaiset pitivät päänsä kylminä, voittaen VJS:n ensimmäistä kertaa. Samalla kentällä nähtiin myös laadukkaasti esiintynyt raumalaisjoukkue, joka pesi kasvonsa edellisen ottelun jälkeen, nousten vain pisteen päähän sarjan kärkipaikasta.

Raportissa jos jonkinnäköisiä sirkushuveja esitellyt Juuso Aalto

Pallo-Iirot sai sen, mitä lähti hakemaan.

- Lähdettiin peliin ja varmaan semmoinen isoin pointti oli, että otetaan taas tunnetta mukaan tuohon toimintaan. Niin sanottu hyvä esitys, se oli juuri sellainen, mitä lähdettiin hakemaan. Ja kolme pistettä siitä, niin todella hyvillä fiiliksillä.

Aalto jätti saksipotkumaalin odottamaan tärkeämpiä otteluita.

- Niin, no se ei osunut tällä kertaa, mutta katsotaan jos tulee vielä toinen paikka tällä kaudella. Eikä tarvinnutkaan itse asiassa [osua], kun voitettiin.