TOU
Edustus N, Naisten Ykkönen

P-Iirot - EBK  0 - 1

Tasainen kamppailu ei riittänyt takaamaan naisille pisteitä

Espoolaiset lähtivät tänään kotimatkalle mukanaan täydet kolme pistettä. Pallo-Iirojen tehot eivät riittäneet maalin saamiseen.

Yleisömäärä: 113

Yhteisöotteluiden toinen kamppailu lähti tänään käyntiin Äijänsuolla kello 15. Tällä kertaa kotijoukkue pääsi painostamaan heti ottelun alussa ja heidät palkittiin kulmapotkulla, josta ei syntynyt tulosta. EBK nappasi tästä mahdollisuuden vastahyökkäykseen, minkä johdosta kulmalle siirryttiin kentän toisella puolella. Varsinaisille maalipaikoille päästiin vasta 14 minuutin kohdalla, kun Helmiina Luoma sai matalan laukauksen aikaan maalialueen rajalta. Veto ei kuitenkaan ollut vastustajan maalivahdille haaste. Muutaman minuutin kuluttua Eveliina Hannulan kamppailu tuotti tulosta, kun Iirot pääsi antamaan vapaapotkua keskityspaikoilta. Keskitys tuli hyvin alueelle, mutta pelaajia ei ollut oikeilla paikoilla.

Seuraavaksi alkoi vierasjoukkueen vahva painostus. Nopean hyökkäyksen seurauksena koeteltiin maalissa ollutta Ada Liljeströmiä, joka torjui vedon kulmaksi. Kulma osoittautui riittäväksi maalintekoon, kun maalialueella sekoiltiin ja loppujen lopuksi pallo löytyi maalin sisältä. Maali merkattiin omaksi maaliksi ja EBK siirtyi 1-0 johtoon. Pallo-Iirot ei maalista lannistunut, vaan pallonhallinta siirtyi taas vaihteeksi vieraiden puolelle. Raumalaiset saivat myös kulmapotkun aikaan, joka ei ollut riittävän hyvä. Pelikellon näyttäessä 39’ annettiin ottelun ensimmäinen varoitus, jota näytettiin Eveliina Hannulalle. Ensimmäisen puoliskon loppu oli lähinnä espoolaisten hallinnassa. Kulmia ja vaarallisia hyökkäyksiä syntyi, mutta Liljeström ei päästänyt yhtään vetoa ohitseen.

Tauolla molemmat joukkueet suorittivat vaihtoja. Pallo-Iiroilta kentältä poistui Katarina Maikola sekä Saara Laaksonen. Kentälle vuorostaan saapui Riina Rauva ja Elli Saimo. Toinen puolisko alkoi EBK:n kannalta otollisesti, sillä heidät palkittiin heti kulmapotkulla, joka ei silti riittänyt muuttamaan lukemia. Seuraavien kymmenien minuuttien aikana kotijoukkue painosti vastustajia, mutta kunnon vetopaikkoja ei syntynyt. Lyhyen painostusjakson jälkeen pallonhallinta muuttui tasaisemmaksi ja jopa hieman vieraiden eduksi. Pallo-Iirot suorittivat uuden vaihdon, kun Luoman poistuessa kentältä Peppi Sorsakivi toi tuoretta jalkaa kentälle. Nopean epäonnistuneen kulmapotkun jälkeen myös EBK suoritti yhden pelaajavaihdon.

Noin 69 minuutin paikkeilla Pallo-Iirot sai hyvän maalintekopaikan, kun kulman keskitys tulee täydellisesti alueelle. Palloa ei kuitenkaan saatu väännettyä maaliin ja tappiotilanne säilyi. Espoolaiset tekivät lisää vaihtoja, mistä huolimatta raumalaisten hallinta jatkui, vaikka maalipaikkojen saamisessa esiintyi ongelmia. Nea Mäkiperen varoituksen jälkeen Iirot tekivät pelaajavaihdon, jossa kentältä poistui Inka Kainulainen ja sisään astui Venla Wallenius, joka pääsi tekemään edustusjoukkueen debyyttinsä. Lähes heti vaihdon jälkeen Pallo-Iirojen peli sai kovan kolauksen, kun aikaisemmin kortin saanut Hannula sai toisen varoituksen, ja sen kautta ulosajon. Lisää vaihtoja kotijoukkueelle, kun kentältä otettiin pois Sanni Nurminen ja kentälle saapui Oona Mäkilä. Viimeiset kymmenen minuuttia oli enimmäkseen EBK:n hallintaa useiden kulmapotkujen ja vaarallisten paikkojen myötä. Vieraat suorittivat myös loppuvaiheessa vaihdon, ja ennen pelin loppua EBK nappasi myös yhden varoituksen. Juuri ennen loppuvihellystä Pallo-Iiroilla oli loistava mahdollisuus tehdä tasoitusmaali tarkan ja korkean laukauksen myötä, mutta vastustajien maalivahti Viivi Nikoskelainen torjui pallon maaliviivalta, eivätkä hyökkääjät ehtineet ajoissa ripareille. Tuomari vihelsi pelin poikki lukemien näyttäessä 0-1.

Kotijoukkueen maalivahti ja ottelun pelaaja Ada Liljeström haastattelussa tasaisen kamppailun jälkeen.

Liljeström kokee, että tappio olisi ollut vältettävissä.

- Ehdottomasti olisi ollut vältettävissä. Mun mielestä tämä oli sellainen peli, mikä meidän olisi pitänyt voittaa. Tosi tasaista vääntöä, mutta ei oikein päästy maalipaikoille. Pelattiin kuitenkin loppuun asti, tänään tässä nyt kävi näin.

Pelin ainoa maali syntyi, kun kulmapotkusta kotijoukkue aiheutti oman maalin kellon näyttäessä 26’.

- Kyllä mä laitan sen vähän mun piikkiin. Siinä tuli keskitys, mihin lähdin nyrkkeilemään ja se lähti vähän väärään suuntaan. En nähnyt, menikö se siitä suoraan maaliin, mutta laitan sen myös omaan piikkiin.

Vaikka maaleja syntyi vähän, niin työt eivät maalivahdilta loppuneet.

- On se tietty kiva, jos saa torjua. Sanoisin, että aina löytyy kehitettävää omasta pelistä, mutta hyvä, että sieltä löytyy positiivisiakin asioita.

Joukkueen maalinteko on edelleen suurin ongelma, ja se vaatii myös maalivahdin mielestä kovaa harjoittelua.

- Ollaan sitä mietitty ja treenattu. Mä sanoisin, että treenataan ja treenataan, että kyllä se sieltä vielä tulee. Ei siinä auta harmitella vaan tehdä töitä ja mennä eteenpäin.

Tulevassa ottelussa on myös odotettavissa tasaista kamppailua, kun Pallo-Iirot matkustaa 25.5. Tampereelle, jossa vastassa on Ilves/2.