ELO

NoPS - P-Iirot   0 - 1

Keskuskenttä 2 N

Sarjajohto vankistui 0-1 voitolla Nokialta

Nokian Keskuskenttä 2:n alanurmella märissä olosuhteissa kohtasivat keskiviikkoiltana P17 Kakkosen kärkiottelussa NoPS ja Pallo-Iirot. Ottelu päättyi Matias Babbin ensimmäisen puoliajan loppuun iskemällä maalilla Iirojen voittoon 0-1 (0-1).

NoPS lähti syyskauteen uusin satsauksin tavoitteenaan P17 Kakkosessa sarjapaikka. Keskiviikon ottelusta keltamustilta oli peräti 11 pelaajaa sivussa huilaten loppuviikon Miesten Kolmosen ja P20 Ykkösen otteluihin. Silti nurmella oli nälkäinen ja ajoittain vaarallinenkin NoPS-ryhmä, joka poissaolojen myötä pyrki heti avauspuolikkaalta asti tasaisella vaihtoruletilla tuomaan jatkuvasti tuoreita jalkoja kentälle.

Avauspuoliajalla tilanteenvaihtojen runsas määrä väritti peliä. Maalipaikkojen rakentaminen muodostui vaikeaksi ja kumpikaan joukkue ei kovin hanakasti edes pyrkinyt keskikentän kautta palloa maata pitkin pelaamaan vaan jo alhaalta asti turvauduttiin usein pidempiin syöttöihin. NoPS pyrki hyödyntämään hyökkääjiä target-pelaajina ja jatkamaan peliä pudotuksista. Ottelun lähes kaikki maalitilanteet syntyivät märässä kelissä erikoistilanteista ja niiden jatkopalloista.

NoPS sai tekopaikan heti ottelun alussa kun Iirojen syöttöpeli alhaalla hieman tökki ja taaksepäin syötöstä maalivahti Veeti Vainio (Sata-Kaiverrus, Finncontainers) osui palloon huonosti. NoPS:n Taneli Hautala oli kärppänä paikalla mutta laukoi pienestä kulmasta Iirojen onneksi pallon tolppaan.

Toisessa päässä paikka aukesi, kun Iiro-toppari Kasperi Kuusiston (Terokatto, V-S Ikkunahuolto) pitkän avauksen jälkeen NoPS-topparin irtopallo ajautui Matias Babbin kautta Oliver Revolle, joka eteni boksiin ja laukoi vasurillaan mutta tuloksetta. Vielä parempi Iirojen maalipaikka tuli 15.minuutin kulmapotkusta kun Revon keskitys löysi Eeli Tarvaisen (Satatech Talotekniikka, Meriasennus) viidessä metrissä täysin vapaana mutta Tarvainen ei saanut avopaikasta puskua painettua alaspäin ja pallo karkasi yli.

26.minuutilla NoPS:n Santtu Vasalan sivurajaheitto vasemmalta laidalta ajautui pienen epäröinnin seuraksena irtopalloksi Jesse Eskeliselle, joka laukoi viuhuvan laukauksen kohti takayläkulmaa. Raumalaisten onneksi laukaus hieman ohi.

38.minuutilla Iirot sai kulmapotkun, jonka Repo nosti boksiin ja NoPS-maalivahti Eemeli Päiviö nyrkkeili pallon ulos boksista onnistuen puolittain purkamaan. Eeli Tarvainen sai rangaistusalueen rajalla pallon ja ampui vasurillaan maata pitkin pallon takaisin kohti maalia. Laukaus löysi tiensä Rasmus Ahosen jalkoihin, jolta Matias Babb kaivoi pallon itselleen, väänsi oikean jalkansa vapaaksi ja tykitti komeasti yläriman alle ja vieraat tärkeään 0-1 johtoon ennen taukoa. Ja kun märällä nurmella pelattiin, maalia seurasi totta kai Babbin polviliukutuuletus kulmalipulle.

Tauon jälkeen kokosinisissä pelanneet Pallo-Iirot tulivat vahvasti ja pääsivät prässäämään NoPS:n pelinrakentelua estäen nokialaisten syöttöketjut lähes kokonaan. Sitä kautta NoPS joutui enemmän ja enemmän rikkomaan. Kummallista oli, että yhtään varoitusta ei keltapaitaiselle kotijoukkueelle annettu, kun taas sinipaidoille varoituslappu erotuomari Juha Myllyojan taskusta viuhui toisella puoliajalla vähän väliä. Heti puoliajan alussa oikealta laidalta sisään leikannutta Santtu Katajaa (Siemen-Flora, Rauman Juku) rapattiin ja hetki sen jälkeen Aaro Kainulainen (LMG Finland) kaadettiin samassa paikassa. Ensimmäisen Kainulaisen vaparin hoiteli kuitenkin helposti NoPS-maalivahti Eemeli Päiviö ja toinen vapari meni etukulmasta ohi.

48.minuutilla NoPS sai puolesta kentästä vapaapotkun ja toimitti sen isona boksiin, jossa Taneli Hautala ja Kasperi Kuusisto kamppailivat pääpallosta ja pallo otti pompun Kuusiston päästä kohti omaa maalia mutta maalivahti Vainio oli hyvin hereillä ja torjui. Tästä mentiin pian toiseen päähän nopeasti. Oliver Repo löysi tilaa, kuljetti ja harhautti itsensä kohti keskustaa. Repo pääsi laukomaan rankkarialueen sisältä mutta NoPS-kapteeni Santtu Vasalan näyttävä liukublokki esti maalinteon. Pallo päätyi tilanteesta Santtu Katajalle, jonka vasemman jalan laukaus blokattiin ja Rasmus Ahosen väänsi vahvasti itselleen irtopallon ja laukoi tulisesti pilkun kohdalta mutta maalivahti Päiviö kesti.

53.minuutilla vuorostaan NoPS-kulmapotku aiheutti vaaraa pomppimalla edestakaisin maalin edustalla. Lopulta sinipaidat pääsivät purkamaan pelivälineen pois alueelta.

56.minuutilla vasemmalta puolelta 20 metristä Matias Babb lähetti kovan kierteisen laukauksen kohti takayläkulmaa. Ehkä laukaus olisi kiertänyt hieman takatolpasta ohi mutta joka tapauksessa Eemeli Päiviö venyi huikeaan torjuntaan ja peliä jatkettiin Iirojen kulmapotkulla. Vielä erikoistilanteesta 63.minuutin sivuvaparista Kasperi Kuusisto pääsi ohjaamaan mutta pallo ohi maalin.

Sen jälkeen NoPS teki neljä vaihtoa ja muutti pelaajaryhmitystä nostaen neljä pelaajaa hyökkäykseen ja toimittamalla jatkuvasti palloa ylös target-pelaajille. Iirot menivät hieman kipsiin, palloa toimiteltiin hieman hädissään sinne sun tänne ympäri Nokiaa ja riistojen jälkeen saadut vastaiskut kuivuivat nopeasti kasaan. Ennen loppuvihellystä sivuvaparin pelaajahässäkästä NoPS nosti kaikki 11 pelaajaa mukaan lukien maalivahti Päiviön ylös maalia yrittämään. NoPs-pelaaja pääsikin tökkäämään pallon tolppaa hipoen ohi. Ja kun lisäaikaa oli pelattu jo 3 minuuttia, maalinedusflipperin päänylipotkusta pallo putosi Iiro-maalin ylärimaan. Hieman onneakin oli mukana mutta lopulta loppuvihellys kuului ja se tärkein eli 3 pistettä lähti Raumalle. Vielä loppuvihellyksen jälkeen Kasperi Kuusisto sai pienen jutustelutuokion seurauksena tuomarilta punaisen joulukortin ja seurailee pari peliä katsomon puolelta.

Tästä jatketaan sunnuntaina 4.9. klo 15.00 kun Buena Vista Stadionille saapuu FC Inter/2.

Sitä ennen kuitenkin jo tämän viikon sunnuntaina 28.8. klo 17.00 Buena Vista Stadionille saapuu Pallo-Iirot2:sen vieraaksi HJS.

Tilastot
NoPS